Știri

Sinodul Bisericii Ortodoxe al Albaniei nu recunoaşte noua structură religioasă din Ucraina, considerând hirotoniile drept lipsite de har

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe a Albaniei nu a recunoscut noua structură ecleziastică din Ucraina, considerând hirotoniile drept lipsite de har. Sinodul albanez a făcut apel la organizarea unei Sinaxe a primaților ortodocși, având în vedere că Fanarul nu a reușit să obțină unitatea în Ucraina, informează orthochristian.com

În scrisoarea pe care episcopii albanezi au transmis-o Patriarhului Bartolomeu, aceștia își exprimă îngrijorarea cu privire la „hirotoniile retroactive, celebrate de excomunicatul și anatemizatul Filaret (Denisenko), ale cărui hirotonii sunt invalide și lipsite de harul și lucrarea Duhului Sfânt”. 

Sinodul albanez și-a exprimat îndoiala și cu privire la canonicitatea hirotoniei șefului noii structuri ecleziastice, Epifanie: „ne străduim să înțelegem cum, potrivit iconomiei, am recunoaște aceste hirotonii ca având harul Sfântului Duh, pentru că toate aceste hirotonii au fost o blasfemie împotriva Sfântului Duh. Alegerea noului primat ucrainean a fost rezultatul perseverenței lui Filaret”. 

Episcopii albanezi au mai criticat Rusia pentru refuzul de a participa la Sinodul din Creta și au afirmat că Sfânta Euharistie ar trebui să rămână în afara oricărui conflict.

O poziție cel puțin la fel de tranșantă a avut și Biserica Serbiei, care, pe lângă faptul că nu recunoaște canonicitatea „autocefalilor” de la Kiev, a decis să întrerupă comuniunea și cu cei care stabilesc legături canonice cu aceștia: „Și, în final, Biserica Sârbă este forțată după rânduială să recomande Preacinstiților Ierarhi și clerici să se abțină de la comuniunea liturgică și canonică nu numai cu cei de mai sus, Epifanie (Dumenko) și cei împreună cu el, ci și cu cei ce slujesc împreună cu ei și au comuniune cu aceia, conform cu principiul sfintelor canoane după care cei ce au comuniune cu aceia care sunt izgoniți ei înșiși se pun în afara comuniunii.”

În schimb, în Grecia, Arhiepiscopul Ieronim a decis să transmită problema autocefaliei Ucrainei, pentru studiu amănunțit, Comisiilor de chestiuni dogmatice și canonice și de relații interortodoxe și intercreștine. Unii comentatori consideră că gestul arată că IPS Ieronim nu se grăbește deloc să ia o poziție tranșantă pe acest subiect. Patriarhul Bartolomeu a cerut încă din decembrie 2018 ca Biserica Greciei să recunoască noua structură autocefală din Kiev.

Patriarhul Bartolomeu a respins, înr-o scrisoare făcută publică de… patriarhia Moscovei, cererea patriarhului Antiohiei, Ioan, de convocare a unei sinaxe a primaților ortodocși. În scrisoare, PF Bartolomeu amintește că Biserica Antiohiei s-a numărat printre cele care au refuzat participarea la Sinodul din Creta și, de asemenea, precizează că o sinaxă panortodoxă ar fi inutilă, de vreme ce participanții nu vor putea decât să cadă de acord că nu sunt de acord.

Totodată, Sfânta Chinotită a Muntelui Athos nu a luat o poziție unitară în chestiunea autocefaliei Ucrainei. Sfânta Chinotită, alcătuită din câte un reprezentant din fiecare din cele 20 de mănăstiri, are opinii variate despre cum să se poziționeze față de biserica ucraineană schismatică și a decis, astfel, că fiecare mănăstire va hotărî pentru sine dacă îi va primi sau nu. În ciuda tonului neutru, patru mănăstiri grecești – Marea Lavră, Iviru, Cutlumuș și Noul Esfigmenu – au prezentat o declarație care denunță virulent pretinsa „intervenție rusească” și critică puternic Mănăstirea rusească Sf. Pantelimon. Declarația a stârnit reacția altor mănăstiri athonite, care au arătat că aceasta „nu contribuie nicidecum la impementarea deciziei Sfintei Chinotite de a păstra poziția ei monahală moderată pe chestiunea ucraineană și de a evita orice manipulare a ei în scopuri politice, ceea ce este absolut străin de natura duhovnicească a Sfântului Munte”.

Pe același subiect

Musulman convertit la ortodoxie vorbeşte despre prejudecățile musulmanilor față de creștinism, concepția islamică despre sclavie și Jihad

Orthodoxia

Binecuvântat este omul care nu cleveteşte când se află în suferinţă, ci cercetează pricinile suferinţei cu răbdare şi nădejde în Dumnezeu

Orthodoxia

Sf. Paisie Velicicovski: Unia este înşelăciunea diavolului, ce-i vânează pe cei nesocotiţi întru pierzanie

Orthodoxia

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Acept detalii